top of page

Střecha dělá dům


Opravy domů bývají nákladné, vyčerpávající a člověk se od začátku modlí, aby to už konečně bylo za ním. My jsme se rozhodli opravit starý dům, který moje rodina vlastní už po generace. Nejde mi jenom o renovaci a modernější materiály, ale ráda bych zachovala některé charakteristické prvky domu a unikátní původní vzhled.

 

První návrh odborníku bylo: „Zbourat!“. Ano, to by bylo opravdu nejjednodušší a takhle se dneska řeší všechno. Vlastně jim jde jen o pozemek, ale oprava stávajícího domu je moc. Radši chce každý mít volnou plochu a pracovat s ní podle vlastních plánů od základů. Já si postavila hlavu, že barák bude stát dál. Staré cihlové stavení, které má perfektní statiku, přeci nebudeme bourat! Chápu, že by bourání a nová stavba byla efektivnější a rozhodně méně finančně náročná, ale já nestojím o žádný moderní paskvil.

Starý dům má určité kouzlo. Stará vyřezávaná vrata, zdobená průčelí a strašidelná obrovská půda. Některá původní díla se mi líbí natolik, že je budeme restaurovat. Našla jsem už dokonce velice šikovného restaurátora, který opraví a uvede do původního stavu všechny dřevěné prvky. Nakonec se mi podařilo přesvědčit i mého zarputilého chlapa, že bourat se opravdu nebude. Hurá, špinavá práce čeká.

Největší oříšek

Samozřejmě to nejtěžší nás teprve čeká. Naštěstí jsme při rozhodování o bourání zapomněli zvážit komplikace při restaurování střechy. Kdybychom už neměli jasno, asi bych měla smůlu.

Podle profíka bude střecha ten největší oříšek. Staré trámy, původní a složité krovy, nová střešní krytina a hromada harampádí a špíny, které bude potřeba vyklidit před jakoukoliv opravou. Měli jste při verdiktu vidět výraz ve tváři mého muže. Skoro bych si pomyslela, že přijde návrh: „Já nebo ten dům, vyber si.“ Nicméně je to miláček a tak se vrháme do nejlepších dobrodružství v našem životě. Myslím, že na tohle rozhodně jen tak nezapomeneme.

Jednoznačně největší debordelizace všech dob. Tolik starých krámů, zašitých pokladů, špíny a něčeho co kdysi byli asi zvířata nebo havěť všeho druhu. Každý den chodíme domů zbědovaní a špinaví až za ušima. Naplnili jsme už dva kontejnery odpadu a zábava stále nekončí.


Tadá, máme vyklizeno! Po dvou týdnech té nejhorší práce přichází na řadu firma, která bude rekonstrukci realizovat a já jsem upřímně ráda, že ta špinavá část je konečně za námi…

Střecha je základ

Nejsem žádný stavitel a o domech toho moc nevím, ale když jsme konzultovali s odborníkem, jak uchopit celou rekonstrukci střechy, bylo nám doporučeno, ať necháme zrestaurovat krovy a všechny trámy jednu specializovanou firmu. Přeci jenom jde o střechu a tady se opravdu vyplatí nechat dělat práci profesionály. Nechceme, aby nám střecha spadla jednoho krásného dne na hlavu.

Pokud jde o střešní krytinu, tak tady jsme se trošku zasekli. Zjišťovali jsme si všechny informace z různých koutů a dávali si vše dohromady. Když to shrnu, názory se diametrálně lišily a my toužili jen po dvou věcech. Zachovat původní vzhled střechy a použít kvalitní materiál namísto moderních plastových, kterým já nevěřím ani za mák. S těmito požadavky se nám poněkud zúžil výběr, díky bohu.

Konečný verdikt, pokud jde o střechu, byl nakonec celkem jednoduchý. Použitá bude keramická krytina. Z keramických krytin je sice opět velký výběr, ale já chtěla zachovat původní ráz celého domu a tedy i střechy. Původní krytinou byla pálená bobrovka a já doufala, že to by nemusel být problém ani dnes. Naštěstí bobrovka je stále žádaná i dnes a to dokonce tolik, že cenově nás až zaskočila.

Vůbec jsem jako správný amatér netušila, že bobrovka je dnes takhle moderní a populární střešní krytina. Když jsem viděla na prodejně tu škálu typů, barev a vzorů, nevěřila jsem, že jde pořád o bobrovku.

Stavba za všechny prachy

Není dne, abychom nemuseli řešit nějaké komplikace. Jak jinak, jedná se o opravdu starší dům, kde se ne se vším dalo od začátku počítat. Občas vyplavou na povrch naprosto nečekané potíže a zdržení. Chvílemi i já už ztrácím nervy, protože se celá situace musí promptně vyřešit, aby následující stavební práce nebyly ničím brzděny a stavební firma neremcala, že se jim tím prodlužuje termín a kdesi cosi okolo.

Jako logistik stavby nejsem zrovna správný adept, ale vybrala jsem si to, tak musím bojovat. Střecha byla maturitou pro všechny zúčastněné, ale nakonec se nám podařilo střechu dodělat komplet se vším všudy. Stála nás jednou tolik, co střecha nová, ale i tak jsem nadšená z toho, jak skvěle vypadá. V celém okolí podobnou nezahlédnete. Musím se v tomto ohledu opravdu symbolicky poplácat po rameni. Můj muž musel smeknout před tou nádherou.

Blížíme se do finále

Nevím už ani kdy naposledy jsem si odpočinula, nebo alespoň jeden den nic neuklízela. Nekonečný proces stavby a špína všude. Už se mi o tom dokonce zdály i sny. Nicméně blížíme se šťastně do finále a myslím si, že nejsem sama, kdo už se třepe na poslední zatlučený hřebík, zasazené dveře a okno. Jistě, pořád nás čeká interiér, ale tady už si troufám říci, že si budu rozhodně jistější ve všech aspektech rekonstrukce.

V první řadě nepůjde o statiku zdí a toho, zda mi střecha náhodou neshodí celý dům. Naopak díky kompletní rekonstrukci až k samým základům máme teď kompletní informace o materiálech zdiva a rozvodech v celém domě. Pokud budu někde vrtat, aspoň nás nepřekvapí schovaný kabel nebo nějaká betonová příčka. Teď si to pochvaluji, ale stejně tuším, že zádrhely přijdou, jako vždycky. Pokud jde o mě, jsem smířená se vším, co přijde.

Není dům jako dům

Procházím se zářivými místnostmi domu, jenž ještě před půl rokem vypadal jako hororová barabizna z nějakého hororu se zabedněnými okny, děsivou půdou a propadlou střechou. Teď má dům naprosto novou tvář. Máme jedinečné záběry před a po a musím uznat, že je to neuvěřitelný pohled. Sama se divím, že jsme něco takového vůbec dokázali.

Renovace původních dřevěných vrat, dveří a okenních rámů byl můj úplně nejlepší nápad. Původní vzhled střechy mne dojímá pokaždé, když před domem stojím. Půda voní novým dřevem i pálenou hlínou střešní krytiny. Přiznané masivní trámy lákají zbudovat na půdě útulné podkrovní bydlení, kde nebude o romantiku nouzi. Dostalo se mi největšího zadostiučinění, když nejen můj muž přiznal, že jsem měla pravdu.

Nový dům by dneska dokázal postavit každý, ale ducha tohoto domu by to ani vzdáleně nepřipomínalo. Ty zdi jsou sice jako nové, ale pamatují opravdu hodně. Kouzlo na vás dýchne i z původního půdorysu. Kdo dneska staví moderní domy s takovou rozežraností? Takového místa a členitý půdorys je příliš náročný na plochu pozemku, než aby se do toho chtělo někomu investovat. Kolem domu vysadíme nějaké výplňové rostliny a to bude muset nyní stačit.

Moudré slovo na závěr

Chápu, pokud se někdo cítí příliš zaneprázdněn a vyčerpán svým vlastním životem, než aby si přidělával starosti s rekonstrukcí. Pokud můžu radit a přidat svou trošku do mlýna, tak určitě budu vždy pro opravu. Jestli dům patřil rodině, nebo jste v něm sami vyrostli, nikdo vám to nevrátí a i sebe lepší architekt nedokáže znovu zachytit podstatu takové historické stavby.


26 views
bottom of page