top of page

Vhodně navržená kuchyně a jídelna se mohou stát klíčem k vašemu rodinnému štěstí


S plánováním kuchyní a jídelen jsem v průběhu svého života nasbírala celkem dost zkušeností, a nastal tedy čas, abych je zužitkovala, například jako pomoc lidem ze svého okolí. Naposledy jsem tak pomáhala s výběrem své dobré a letité kamarádce, která moji radu sama vyhledala. Podívejte se na to, co mi přišlo důležité, třeba to dokáže inspirovat i vás.

 

Kuchyň, jídelna a moje životní zkušenosti

Jsem v oblasti výběru a zařizování kuchyní a jídelen celkem matador. Řešila jsem toto téma se svou sestrou, svým otcem a následně vybavena těmito zkušenostmi jsem si zařizovala i své vlastní bydlení. Při každém tomto kroku jsem se dozvěděla vždy něco nového o možnostech, materiálech, stylech i ergonomických zásadách. Sice nemohu s určitostí tvrdit, že jsem odborníkem na slovo vzatým, ale prostě určitými zkušenostmi a znalostmi disponuji. Z tohoto důvodu jsem se ani nebránila, když mě kamarádka poprosila, zda bych jí s anabází rekonstrukce bytu nepomohla. Jednalo se jí pak především o kuchyň a jídelnu, které tvoří srdce každé domácnosti.

Každý, kdo alespoň čas od času vaří, ví, jak je důležité pracovat v pohodlném a logicky uspořádaném prostoru, kde se nemusíte pro věci složitě natahovat, máte k dispozici dostatečnou pracovní plochu a také si máte kam věci odkládat. V tomto kroku je pak zcela nedocenitelný plánovač kuchyní, což je interaktivní nástroj, v němž si můžete upravovat základní parametry a simulovat výslednou podobu kuchyňského prostoru. Doporučuji tento nástroj úplně každému, včetně technických expertů, protože dokáže mnoho myšlenek rychle představit v jejich praktickém kontextu, a může se tak vyjevit, zda se jedná o skutečně dobrý, nebo spíše zavádějící nápad.

Co je nejdůležitější!

Kamarádka, která mou kuchyň samozřejmě zná, však měla odlišnou představu o její podobě. To jsem musela akceptovat, i když si osobně myslím, že moje kuchyň je velmi prakticky navržena a mohla spolehlivě posloužit jako inspirační základna. Moje kuchyň je kratší a umístěná pouze podél jedné stěny. Nechtěla jsem ubírat příliš mnoho místa z jinak nepříliš rozlehlého prostoru, zároveň také nejsem příznivcem jinak velmi oblíbených a velkých kuchyní do tvaru L, ke kterým patří i barové ostrůvky. Přesně tak si však moje kamarádka ideální kuchyni představuje, a musela jsem se tedy přizpůsobit.

Přišly tak ke slovu mé zásadní rady. První z nich je uzpůsobit si kuchyňskou linku svým rozměrům. Jako vysoký člověk vím, o čem mluvím, a sebelepší designová kuchyňská linka, která je umístěna nízko, mi radost udělat nemůže. Od začátku je tedy třeba trvat na atypickém provedení a nespokojit se s typovými modely skříněk a obvyklou výškou umístění linky.

Další podmínkou je pak důkladné osvětlení. Sice podsvícení dna kuchyňských skříněk může vypadat efektně, ale mnohem důležitější je skutečnost, zda má toto světlo dostatečnou osvětlovací schopnost. Není nic nepříjemnější než nevidět pořádně na to, co právě dělám, a to v kuchyni platí více než dost.

Jak bydlí kuchyňští pomocníci?

Obvyklými výkonnými kuchyňskými pomocníky jsou jistě lednička, trouba, sporák, mikrovlnná trouba a myčka, i když v dnešní době stále více přibývá osob, které se ze zdravotních důvodů myčce i mikrovlnné troubě vyhýbají. To však není případ mé kamarádky, která si chce život ulehčit. Platí pak základní pravidlo, že sporák, trouba a lednice nemohou být těsně vedle sebe. U myčky je její umístění především odvislé od zdroje vody a odpadů. Já osobně jsem příznivcem užší myčky, která se dříve naplní, a nemusí se dlouho čekat, kamarádka si však přála klasickou širokou myčku, což se muselo v plánu zohlednit.

Co jsem však kamarádce více než důrazně doporučila, je zakomponovat do plánu kuchyně co největší lednici s prostorným mrazákem, protože lednice se neskutečně rychle zaplní i celkem běžným nákupem a její prostornost výrazně ušetří návštěvy obchodů. A velký mrazák je pak především pro větší rodinu skutečným požehnáním. Takže i když se kamarádka o velké ledničce vyjadřovala tak, že jí bude esteticky hyzdit celou koncepci, podařilo se mi ji přesvědčit, aby na rozměrech lednice skutečně nešetřila. Věřím, že tuto radu při užívání kuchyně skutečně ocení.

Co dělá jídelnu jídelnou?

Jídelnu, jakkoliv by se to mohlo na první pohled zdát, nedělá příjemnou velký a designově vhodně zvolený stůl, ale klíčem k její pohodlnosti a efektivnosti jsou židle. Židle musí být komfortní a mít příjemně řešené opěradlo. Materiál, z něhož jsou vyrobeny, včetně všech spojovacích prvků musí být kvalitní, protože o kývající se židle skutečně není co stát. Židle však musí být také lehké, aby se s nimi dalo lehce manipulovat a nepředstavovalo to problém ani pro děti či starší lidi.

Věřím, že když se bude má kamarádka těmito základními radami inspirovat, nemůže být výsledkem zklamaná!

24 views
bottom of page